לפרטים והזמנות - התקשרו עכשיו - 03-5551080 | info@cityul.co.il

חלמתי חלום על דנובה

חלמתי חלום על דנובה

| עיירות וכפרי אמנים על עיקול (“ברך”) הדנובה |

נהר הדנובה הוא פלא מדהים בפני עצמו. אזרחים של 10(!) מדינות יכולים להתרברב בכך שהם חיים על גדותיו של “הנהר שלא נגמר”. אך בכתבה זו נבקש להתמקד באזור המכונה ” ברך הדנובה “או “עיקול הדנובה“, איזור עם נופים משכרים, ו- שלוש עיירות יפהפיות שכל מטייל חייב לבקר בהן – אסטרגום, בעלת ההיסטוריה הארוכה, וישגרד, הנמצאת בצל המצודה הגדולה, וסנטאנדרה, כפר האמנים הציורי.

——————————— 

היסטוריה ארוכה באסטרגום

בעוד שאתרים רבים בהונגריה ידועים בהיסטוריה ארוכת השנים שלהם, אסטרגום היא ככל הנראה מבין האזורים עם ההיסטוריה הארוכה ביותר. עם מיקום נהדר על גדת נהר הדנובה השוצף, סביבת אסטרגום היוותה בית לבני אדם כבר אלפי שנים – כך התגלה בחפירות ארכיאולוגיות אשר הראו סימנים למגורי אדם עוד בעידן הקרח האחרון, לפני כשנים עשר אלף שנים.

אך ההיסטוריה של אסטרגום אינה תמה עם הפרה-היסטוריה, והיא נמתחת ונפרסת על פני אלפי השנים הללו מאז ועד היום. בתקופת הרנסאנס הפכה העיירה למוקד תרבותי חשוב במיוחד ונבנו בה מבנים רבים, לרבות קפלות ומצפה כוכבים. למרבה הצער, ההיסטוריה לא הטיבה תמיד עם העיירה, ובין הפלישה העות’מנית להונגריה לבין הפלישה הגרמנית אליה כ-400 שנה מאוחר יותר, מרבית המבנים מימי הביניים ותקופת הרנסאנס לא שרדו. עם זאת, עוד ניתן למצוא שרידים בעיר, ובינם קפלת באקוץ אשר נבנתה במאה ה-16 ומחזיקה בתואר המבנה הקדום ביותר בעיר.

על אף האבדות האדריכליות של העיר, המבנה החשוב ביותר והמרכזי שבה נבנה דווקא במאה ה-19 והצליח לשרוד עד היום. הבזיליקה שבעיר היא בגובה של למעלה מ-70 מטרים והיא נחשבת לכנסייה הגדולה ביותר בהונגריה. העיירה אף מתפארת במוקד דתי נוסף, והוא המוזיאון בעל האוסף הכנסייתי הגדול ביותר בהונגריה.

וישגרד – בין טירה לארמון

וישגרד היא עיירה שמוגדרת כ”עיירת טירה”, כלומר, מושב שנבנה למרגלות מצודה ובו חיו בעבר הצמיתים של בעל המצודה. העיירה אכן ממוקמת לצילה של טירה, ואף הפירוש של שמה הוא “הטירה העליונה”, על שם הטירה הממוקמת על הגבעה מעליה. מי שמבקר בטירה יזכה בנוף מדהים על העיירה ועל הנהר, גם במהלך הדרך ובוודאי מהטירה עצמה, אך הנוף לא פחות מרהיב מלמטה, כאשר ניתן לראות את הטירה המתנשאת במקומה הרם. הטירה היא לא המבנה הגדול היחיד בוישגרד, ועוד ניתן למצוא בעיירה את שרידיו של ארמון הקיץ של המלך מתיאש מתקופת הרנסאנס.

יופי ציורי בסנטאנדרה

בין הסמטאות המפותלות של כפר האמנים סנטאנדרה לבין נהר הדנובה שהכפר נמצא על גדתו, מתקבלת עיירה ציורית ומקסימה. ככפר קטן ויפהפה גם מבחינת הטבע הסובב אותו וגם מבחינת האמנות הרוויה בו, הוא משך אליו מבקרים רבים במשך השנים וכך התפתח והתחיל להתמלא באטרקציות.

באופן הזה, הכפר מלא באתרים שכדאי לבקר בהם, כמו המוזיאון המנציח את יצירותיה של מרגיט קוואקס, אמנית בת המאה ה-20, או מוזיאון המרציפן, אשר מציג יצירות יפהפיות עשויות במלואן מן המאכל המתקתק ומציע למבקריו לטעום מן המרציפן. אך הכל מתחיל מן הכיכר המרכזית שבעיר, כיכר ציורית כמו שיכולה להיות רק כיכר מרכזית של כפר אמנים. את הביקור בסנטאנדרה אפשר להתחיל מן הכיכר הזו, ומשם לטייל בין פיסות ההיסטוריה הרבות שממלאות את העיירה.

בין כל היופי וההדר הללו, נמצאת בכפר פיסת היסטוריה קטנה בעלת ערך סנטימנטלי גדול במיוחד. בית הכנסת הממוקם בעיר הוא בית הכנסת היחיד שנבנה במקום לאחר מלחמת העולם השנייה, ויחד עם בית העלמין היהודי שנבנה גם הוא לאחר מלחמת העולם השנייה, הם נועדו להנציח את המשפחות שנספו בשואה. מספר משפחות התגוררו בעיירה לפני המלחמה, אך לאחריה, משפחה אחת בלבד חזרה כאשר כל השאר נספו. בית העלמין ובית הכנסת מכילים לוח הנצחה עם שמות הנספים בעברית ובהונגרית.

גלילה לראש העמוד
×
דילוג לתוכן